Libertatea trebuie construită
de Maria Montessori
Niciodata societatea omenească nu a trăit sub asemenea amenințări ca in prezent. Din acest motiv un apel care are scopul de a cerceta ce reprezintă cu adevarat libertatea si demnitatea umană este de mare actualitate.
În timpul întregii mele vieți, am afirmat si am suținut necesitatea libertății de alegere, a independenței în gândire și afirmarea demnității umane. Crezul meu este că o libertate reală și interioară nu poate fi oferită și nu poate fi nici măcar cucerită; ea poate fi construită de către fiecare doar în sine însuși, ca parte a personalității si de aceea nu poate fi nici pierdută. Încă de la începuturile carierei mele pedagogice, am recomandat și am asigurat condițiile pentru libertatea copiilor. Alegerea liberă a fost principiul cel mai important în conceptul meu de educație pedagogică.
Copii mici în jur de trei ani au raspuns la acesta abordare într-un mod neașteptat pentru vârsta lor. Când se eliberează de intervenții și limitări, care de altfel sunt puse cu bune intenții de către adulți, arată un comportament despre care s-ar putea spune ca urmează o lege divină. Toată lăcomia, cramponarea de proprietate dispare de îndată ce se permite alegerea liberă. Se observă că atunci când se elimină condițiile unei supuneri prin constrângere, firea umană reacționează într-un mod în care manifestă toleranță, respect, ordine și dragoste către aproapele, indiferent de cine este persoana respectivă. Copiii atât de mici nu pot fi învățați un asemenea comportament şi lipsa lui se datoarează faptului că aceste calități, cu toate că sunt proprii naturii umane, nu se pot dezvolta în lipsa libertății.
În timpul celor 40 de ani ai activitații mele în domeniul educatiei, am vazut acest fenomen repetându-se în toate părțile lumii. Copiii reacționează în acest fel indiferent de rasă. Libertatea alegerii duce la demnitatea umană. Dar libertatea , așa cum am mai spus nu poate fi oferită; ea aparține naturii umane și trebuie cultivată pentru a reuși să se afirme și să se manifeste ca o caracteristică de bază a firii umane.
Nevoia de libertate este prezentă în fiecare copil și trebuie să i se cultive printr-o grijă plină de dragoste, ca să se dezvolte ca parte integrantă a personalității. Această grijă trebuie să înceapă de la vârsta cea mai fragedă într-o perioadă în care copilul este condus înainte de toate prin impulsuri ale naturii sale. Nu trebuie să se aștepte ca el sa ajungă la vârsta rațiunii ca să i se explice importanța si demnitatea libertații !
Sunt de părere că va fi greu să se construiască libertatea în societăţile în care copiii sunt obligați in anii de început ai formării lor să traiască în situații de constrângere constantă, dupa cum este obiceiul multor popoare. Caracterul lor va suferi și se vor comporta ca sclavii eliberați din timpul Romei antice, fiind in contradicție frapantă cu caracterul de om liber.
Atâta timp cât educația va urma linia unei supuneri prin constrângere, se vor păstra condițiile actuale: umanitatea se va compune în continuare din mulți oameni care vorbesc despre libertate, dar din foarte puțini oameni liberi.
Comentariu cu prilejul “Declarației libertății” – New York – 1951