Planurile de Dezvoltare
Maria Montessori a descoperit că dezvoltarea și creșterea copiilor nu are loc într-un mod liniar, ci în 4 salturi sau trepte, pe care ea le-a numit planuri de dezvoltare.
Metoda Montessori a fost concepută astfel încât să folosească la mm caracteristicile învățării de-a lungul acestor etape ale vieții.
Primul și al treilea plan sunt împărțite în subplanuri. Perioadele între 0 și 3 ani și între 12 și 15 ani se adresează “nou-născuților”: în cea dintâi copilul se naște pe lume, iar în cea de-a doua se “naște” în lumea adulților. Ambele stadii sunt caracterizate de o crestere fizică intensă și de schimbări spectaculoase în creier.
In al doilea și în al patrulea plan nu au loc mari schimbari. Sunt perioade calme, de stabilitate și putere, în care copiii vor să cunoască lumea și să stabilească relații cu ea.
De-a lungul celor patru planuri de dezvoltare, copilul trece prin faze sensibile în timpul cărora este capabil să învețe anumite lucruri necesare dezvoltării sale fără efort, la potential maxim, simțind în același timp o puternica atracție pentru aceste lucruri.
Fiecare plan de dezvoltare este fundamentul urmatorului plan. Daca în timpul unui anumit plan copilul nu are parte de experiențele și cunoștintele de care are nevoie, următorul plan este mai dificil din punct de vedere al dezvoltării.