Mintea Absorbantă
O componentă majoră a filozofiei educației Montessori se referă la planurile de dezvoltare din viața copilului și la modul în care acestea determină felul în care este procesată informația ajunsă la creier prin intermediul simțurilor.
De la naștere și până în jurul vârstei de 6 ani, copilul este înzestrat cu ceea ce M. Montessori a numit o “minte absorbantă”. Aceasta este perioada din viața copilului în care se formează baza pentru dezvoltarea intelectuală și emoțională ulterioară. M. Montessori consideră că este vital să se folosească la maximum această “minte” unică astfel încât personalitatea fiecarui copil să se dezvolte din plin.
Mintea asorbantă este un proces inconștient, creativ și non-selectiv, prin care creierul preia toată informația din mediu, ca un burete, fără efort, formând rețele neuronale. În perioada post-natală creierul nu este fixat, astfel încât fiecare copil să se poată adapta la mediul în care a venit pe lume, la timpul, locul și grupul din care face parte. Acesta este mecanismul fundamental de supraviețuire.
Perioada minții absorbante este împărțită în două etape:
- Perioada minții absorbante inconștiente (de la 0 la 3 ani), în care copilul absoarbe inconștient ceea ce se întamplă în jurul său, comportându-se mai mult reactiv decât cu un scop anume
- Perioada minții absorbante conștiente (de la 3 la 6 ani), în care creierul copilului începe să ordoneze și să clasifice experiențele pe care le trăiește. Copilul începe de asemenea să rafineze aceste experiențe și să le utilizeze într-un mod mai plin de sens. Cu toate acestea, perioada între 3 și 6 ani este încă a unei minți absorbante, senzațiile fiind înregistrate fără efort, cu diferența că acum copilul începe să acționeze într-un mod mai conștient față de lumea care-l înconjoară.
In pedagogia Montessori grupele de copii sunt împărțite pe grupe de vârstă în funcție de aceste particularități: de la 0 la 3 ani și respectiv de la 3 la 6 ani, întreaga abordare pedagogică fiind gândită astfel încât să se folosească la maximum perioada formativă a minții absorbante.