Casa Montessori

Limbajul

Ceea ce a uimit întreaga lume în timpul primei grădinițe “Casa dei bambini” din vremea Mariei Montessori a fost faptul că acei copii mici, care proveneau din familii analfabete, au învățat să scrie și să citească în mod spontan, după ce au lucrat cu materialele Montessori pentru limbaj.

Copiii au, încă din primul an de gradiniță, o adevarată “foame” pentru cuvinte pentru că se află în faza sensibilă pentru limbaj. Pedagogul Montessori se va strădui în mod conștient să pună copilul în contact cu un limbaj clar, bogat și diferențiat, prin care să exprime chiar și sentimente.

În pedagogia Montessori vocabularul se îmbogățește prin materiale concrete de dezvoltare a limbajului. Caracteristic acestora este că realizează o introducere sistematică în limbaj, iar scrierea și citirea sunt pregătite indirect prin jocuri pentru citire, jocuri cu cuvintele, exerciții simple de gramatică.

Obiectivul metodei Mariei Montessori este, așa cum ea însăși a spus, “citirea totală”. Aceasta înseamnă că se acordă o importanță deosebită atât înțelegerii conținutului textului citit, cât și regulilor citirii.

Învățarea scrierii și a citirii are loc tot printr-o abordare senzorială, prin lucrul cu materialul concret. Apoi, pe baza caracterului autodidactic al materialului și al metodei, copiii învață corespunzător stadiului de dezvoltare în care se află, capacitaților lor native și propriului ritm.

Și în priviința scrierii și citirii copiii au nivele diferite de dezvoltare, mai ales înainte de intrarea în școala primară. Pentru unii, literele sunt încă un domeniu inabordabil, iar alții citesc deja fluent – ceea ce-i îngrijoreaza pe unii părinți. Ei se tem că un copil care știe deja să citească atunci când merge la școală, s-ar putea plictisi. In condițiile în care învățământul tradițional este astfel conceput încât copiii învață literele în același timp, este firesc ca unii copii să fie suprasolicitați, în timp ce alții să nu fie suficient stimulați.

Pedagogia Montessori ține cont de stadiul individual de dezvoltare, de stilul și ritmul diferit de învățare al fiecăruia. Materialele sunt gândite astfel încât să permită flexibilitatea, copilul având astfel șansa să învețe, și în anii de școală, în concordanță cu propriul stadiu de dezvoltare.

Parteneri:

X

realizat de BECMedia