Casa Montessori

Dezvoltarea Senzorială

Percepția senzorială ne însoțește de-a lungul întregii vieți și ne servește ca bază a realității. Se știe că o percepție senzorială săracă determină o percepție redusă a realității. Din acest motiv, dezvoltarea senzorială reprezintă una din bazele construirii realității, iar materialele senzoriale concepute de M.Montessori servesc la rafinarea acestor simțuri.

M. Montessori consideră că simțurile noastre sunt niște “porți deschise spre lume”, iar materialele senzoriale sunt cheile date copilului pentru a le deschide.

Dacă între 0-3 ani copilul înregistrează senzațiile inconstient și neselectiv, între 3 și 6 ani are loc un proces al devenirii conștiente. În această etapă, copilul devine conștient pe măsură ce își dezvoltă conșiința față de lumea înconjurătoare; percepțiile neordonate de până atunci se structurează, se sedimentează și se procesează, pentru a observa și a înțelege lumea în mod conștient.

Spre deosebire de materialele vieții practice, materialele specifice pentru dezvoltarea senzorială nu sunt cunoscute ca atare de copil din viața de zi cu zi. Acestea, deși nu-i aduc un aport nou de informație, îl ajută să conștientizeze și să clasifice ceea ce el cunoaște deja, să înțeleaga mediul în care trăiește. Materialele de dezvoltare din aceasta arie, pentru vârsta de 3-6 ani, au urmatoarele caracteristici:

  1. Fiecare material izolează o singură caracteristică, cum ar fi culoarea sau sunetul, astfel încât copilul să se poată concentra doar pe aceasta, celelalte ramânând neschimbate.
  2. Izolarea gradului de dificultate – gradul de dificultate al materialului variază în funcție de stadiul de dezvoltare și de capacitățile copilului
  3. Materialele senzoriale conțin controlul erorii, astfel încât copilul se poate corecta singur
  4. Sunt frumoase din punct de vedere estetic, stimulând copiii să lucreze cu ele cu grijă
  5. Fiecare material se gasește într-un singur exemplar pentru o grupa de copii

Materialele senzoriale se adreseaza specific unui anumit simț: vizual, tactil, baric, termic, auditiv, olfactiv, gustativ și stereognostic. În acesta din urmă, copilul învață să simtă obiectele fără să le vadă și să le recunoască doar pe baza a ceea ce simte. Cu materialele senzoriale din această categorie copiii fac perechi sau construiesc secvențe crescătoare sau descrescătoare.

O altă categorie de materiale senzoriale fac introducerea în geometrie. Lucrând cu ele, copilul intră în contact cu noțiunile de lungime, lățime, înăltime, grosime, volum, cu diferite forme geometrice plane (triunghi, pătrat, cerc, dreptunghi, trapez, romb, etc) și tridimensionale (sferă, cub, con, prisma, etc). Toate acestea reprezintă cheia orientării sale în lumea formelor. Tot prin intermediul materialului concret, copilul intră în contact cu lumea abstractă a fracțiilor, noțiune care în sistemul tradițional se abordează abia mai tarziu în școală, dar care pe unii copii îi fascinează încă de la această vârstă de gradiniță.

Parteneri:

X

realizat de BECMedia