Casa Montessori

Primul plan de dezvoltare

Primul Plan de dezvoltare: de la nastere la 6 ani

Primul plan de dezvoltare este concret si senzorial si este guvernat de mintea absorbanta. Informatia este procesata fara efort prin simturi, mintea este concentrata datorita perioadelor senzitive si este motivata de tendinte puternice. Aceasta este cea mai formativa si constructiva perioada din dezvoltarea fizica, emotionala si intelectuala a copilului si constituie baza pentru intreaga invatare si dezvoltare viitoare.

In aceasta etapa copilul are cea mai mare capacitate de acumula informatii din viata. Aceasta capacitate este depasita doar de nevoia de iubire, protectie, apartenenta, caldura si hrana. Atunci cand aceste nevoi sunt implinite, copilul isi foloseste timpul sa invete neincetat.

Acesta este motivul pentru care M. Montessori a propus inceperea educarii copiilor cat mai curand posibil dupa nastere.

In acest plan de dezvoltare se manifesta mai multe faze senzitive, fiecare dintre ele avand o mare varietate de a se manifesta, in funcite de varsta copilului, si anume faza senzitiva pentru: miscare, limbaj, ordine, rafinarea simturilor, pentru interesul pentru lucruri mici(detalii), si pentru dezvoltarea sociala.

Pentru ca M. Montessori a considerat ca perioada intre nastere si 6 ani este un stadiu crucial pentru dezvoltarea mintii constiente, metoda Montessori acorda o atentie speciala in crearea unui mediu care sa ofere copiilor experiente senzoriale si motorii care vor crea baza subconstienta a dezvoltarii capacitatilor de invatare constiente cognitive si sociale. Educatorul este parte integranta a acestui mediu stimulant.

Subplanul de dezvoltare: de la nastere la 3 ani

M.Montessori a observat ca cea mai mare parte a invatarii are loc in aceasta etapa la nivelul Mintii inconstiente si subconstiente, toate experientele senzoriale si motorii semnificative fiind stocate la acest nivel. In aceasta etapa copiii absorb inconstient mediul in care traiesc prin simturi.

Acesta este motivul pentru care este foarte important pentru copiii mai mici de trei ani sa aibe parte de cat mai multe experiente care sa le stimuleze simturile si miscarile, pentru ca ele se stocheaza in subconstient si formeaza baza vitala pentru invatarea viitoare.

De aceea, in aceasta etapa vorbim despre o “Educatie Indirecta”.

Subplanul de dezvoltare: 3-6 ani

Experienta acumulata intre 0-3 anide miscare, limbaj si ordine este desavarsita si rafinata intre 3-6 ani. Copilul absoarbe in continuare limba, preia informatiile din mediu si este capabil sa faca alegeri constiente – “din creatorul inconstient devine lucratorul constient”.

In aceasta etapa copilul este un explorator si invata prin atingere si manipulare.Prin activitatea din mediu isi dezvolta constiinta. El incepe sa clasifice mediul si sa inteleaga lumea.

In aceasta etapa este intr-o perioada sensibila pentru ordine, care il ajuta sa isi construiasca propria ordine interioara.

La aceasta varsta, mai mult decat in oricare alat terbuie sa se simta iubit, si in siguranta. Este foarte atasat de familie, dar cand creste doreste sa se aventureze afara, in comunitatea mai larga. Limbajul il ajuta sa isi exprime personalitatea si sa-I inteleaga pe ceilalti. De asemenea, copilul dezvolta abilitatea de a trai impreuna cu ceilalti si de a stabili contacte sociale. Astfel mediul in care traieste devine o mica lume, o societate in care el este un membru important. Copiii lucreaza unul alaturi de celalalt, abia spre 6 ani incepand sa colaboreze unul cu celalalt.

Al doilea plan de dezvoltare: 6-12 ani

Parteneri:

X

realizat de BECMedia