Casa Montessori

Maria Montessori

Maria Montessori s-a născut în anul 1870 Chiaravalle în Italia și a murit în 1952 în Nordwijk aan Zee, în Olanda.

Și-a început cariera profesională ca medic, fiind prima femeie din Italia care a studiat medicina. Imediat după absolvire a obținut un loc la catedra de antropologie a Clinicii universitare din Roma, ocupându-se de copiii mici ca tânără medic-asistent.

Aici a intrat în contact cu copiii cu deficiențe psihice, dându-si seama curând că tratarea acestora era mai degrabă o problemă ce ținea de Pedagogie decât de Medicină. Din acest motiv a început să studieze pedagogia și psihologia, devenind mai târziu directoarea unui Institut pedagogic. Pe baza observării copiilor și a experienței sale, a dezvoltat o metodă pedagogică în care premiza de bază era educarea simțurilor și mai apoi a înțelegerii. A început să creeze materiale pedagogice originale care mijlocesc experimentarea prin intermediul simțurilor, concepând și o noua metodă de învățare a scrierii și a citirii.

Rezultatele la examene obținute de copiii cu deficiențe, care învățaseră după metoda ei au fost cel puțin la fel de bune cu cele obținute de copiii normali, fără deficiențe, dar care învățau în sistemul tradițional. În acel moment Maria Montessori a început să pună sub semnul întrebării metoda tradițională de învățare, din moment ce copiii fără deficiențe obțineau rezultate atât de slabe, născându-se în ea dorința de a-și aplica metoda la copiii cu potențial normal.

Prima ocazie i s-a oferit atunci când proprietarii unei societății de constructii care se ocupa cu reabilitarea unui cartier sărac din Roma au întrebat-o dacă le-ar putea recomanda un pedagog care să se ocupe de copiii familiilor sărace din cartier pentru că aceștia îi deranjau în timpul lucrului. A fost momentul mult asteptat de Maria Montessori de a-și aplica metoda cu copiii normali, ocupându-se personal de educarea acestora în gradinița pe care a numit-o “Casa dei bambini”. Rezultatele obținute au depasit mult propriile-i așteptări, iar observarea zilnică a copiilor a dus la perfecționarea și rafinarea metodei, astfel încât tot ceea ce ea a creat s-a confirmat de-a lungul unui secol, fiind actuale și astăzi. Aceste rezultate spectaculoase nu au trecut neobservate; curând, presa internațională scria despre marile succese pedagogice din San Lorenzo.

În 1909, Maria Montessori, a scris prima carte și a tot din acel an a inceput să formeze educatori. Cursurile ei au fost frecventate de pedagogi din întreaga lume, care apoi au înființat grădinițe și școli în nenumărate tări. În timpul celui de-al doilea razboi mondial scolile Montessori au fost interzise atât în țările național-socialiste cât și în cele comuniste, pentru că aveau ca ideal formarea unui om liber.

În prezent funcționează după metoda Montessori mii de scoli în intreaga lume, numărul lor crescand de la an la an.

Referinte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori
http://www.montessori-ami.org/montessori/maria.htm

Parteneri:

X

realizat de BECMedia