Casa Montessori

Libertate și Limite

O condiție fundamentală a pedagogiei Montessori este asigurarea dezvoltării libere a copilului. Crezul acestui sistem pedagogic își are originea în deviza ”Ajuta-mă să mă descurc singur”. Maria Montessori a considerat că libertatea se dezvoltă printr-o activitate permanentă, pe care ea a denumit-o muncă. Independența și libertatea nu sunt concepte abstracte sau statice. Ele se câștigă prin muncă. Independența este o primă fază în câștigarea libertății, iar libertatea înseamnă a fi “propriul tău stăpân”. M. Montessori spunea că doar într-o lume bazată pe alegerea liberă, copilul își poate dezvolta propria voință.

In pedagogia Montessori alegerea liberă se referă la libertatea copilului de a alege:

  • Activitatea
  • Locul
  • Timpul
  • Forma socială

Alegerea liberă a activității (a materialului de lucru): copilul alege singur ce anume să lucreze, în funcție de ceea ce îl interesează. Această alegere reprezintă și un indiciu important asupra planului de dezvoltare și a fazei senzitive în care tocmai se găsește. Copilul nu este niciodată obligat să facă o anumită activitate. De asemenea, atunci când lucrează și se concentrează asupra unei activități, nu este deranjat, întrerupt sau corectat.

Alegerea liberă a formei sociale: copilul alege dacă lucrează singur, cu un prieten sau într-un grup de prieteni.

Alegerea liberă a locului unde lucrează: în funcție de caracteristicile materialului de lucru și de situația socială, copilul alege, de exemplu, dacă va lucra la masă sau pe jos.

Alegerea liberă a timpului: copiii aleg atunci când doresc să ia o pauză, cand să ia o gustare, dar și cât de des vor repeta o activitate. Alegerea liberă a timpului se referă așadar atât la momentul, cât și la durata implicării într-o activitate.

Este important de subliniat că alegerea liberă presupune niște limite clare și ferme. În timpul unei activități, copilul își recunoaste posibilitățile, dar și propriile-i limite, cele ale ale timpului și ale celor puse de educatori și părinți. Libertatea este o problemă importantă, greu de câștigat. Mulți cred că a da libertate copiilor înseamnă a-i lasa să facă orice doresc. In pedagogia Montessori copilului i se acordă maximum de libertate în funcție de stadiul său de dezvoltare. Pentru a reuși acest lucru, copilul nu trebuie limitat, dar nici suprasolicitat prin acordarea unui un spațiu prea mare de libertate. În fapt, libertatea autentică a copiilor are loc întotdeauna în structuri foarte bine definite.

Parteneri:

X

realizat de BECMedia
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.