Casa Montessori

Libertate și Limite

O condiție fundamentală a pedagogiei Montessori este asigurarea dezvoltării libere a copilului. Crezul acestui sistem pedagogic își are originea în deviza ”Ajuta-mă să mă descurc singur”. Maria Montessori a considerat că libertatea se dezvoltă printr-o activitate permanentă, pe care ea a denumit-o muncă. Independența și libertatea nu sunt concepte abstracte sau statice. Ele se câștigă prin muncă. Independența este o primă fază în câștigarea libertății, iar libertatea înseamnă a fi “propriul tău stăpân”. M. Montessori spunea că doar într-o lume bazată pe alegerea liberă, copilul își poate dezvolta propria voință.

In pedagogia Montessori alegerea liberă se referă la libertatea copilului de a alege:

  • Activitatea
  • Locul
  • Timpul
  • Forma socială

Alegerea liberă a activității (a materialului de lucru): copilul alege singur ce anume să lucreze, în funcție de ceea ce îl interesează. Această alegere reprezintă și un indiciu important asupra planului de dezvoltare și a fazei senzitive în care tocmai se găsește. Copilul nu este niciodată obligat să facă o anumită activitate. De asemenea, atunci când lucrează și se concentrează asupra unei activități, nu este deranjat, întrerupt sau corectat.

Alegerea liberă a formei sociale: copilul alege dacă lucrează singur, cu un prieten sau într-un grup de prieteni.

Alegerea liberă a locului unde lucrează: în funcție de caracteristicile materialului de lucru și de situația socială, copilul alege, de exemplu, dacă va lucra la masă sau pe jos.

Alegerea liberă a timpului: copiii aleg atunci când doresc să ia o pauză, cand să ia o gustare, dar și cât de des vor repeta o activitate. Alegerea liberă a timpului se referă așadar atât la momentul, cât și la durata implicării într-o activitate.

Este important de subliniat că alegerea liberă presupune niște limite clare și ferme. În timpul unei activități, copilul își recunoaste posibilitățile, dar și propriile-i limite, cele ale ale timpului și ale celor puse de educatori și părinți. Libertatea este o problemă importantă, greu de câștigat. Mulți cred că a da libertate copiilor înseamnă a-i lasa să facă orice doresc. In pedagogia Montessori copilului i se acordă maximum de libertate în funcție de stadiul său de dezvoltare. Pentru a reuși acest lucru, copilul nu trebuie limitat, dar nici suprasolicitat prin acordarea unui un spațiu prea mare de libertate. În fapt, libertatea autentică a copiilor are loc întotdeauna în structuri foarte bine definite.

Parteneri:

X

realizat de BECMedia